Lila mámor

No igen, tartozom még egy beszámolóval, bár azt hiszem, annak már annyi. Merthogy amikor hazajöttünk Balcsiról, úgy gondoltam, nem hagyon magam a negatív élmények által befolyásolni és egy másik bejegyzésben osztom meg az ottani, jó emlékeimet. Mostanra azonban már úgy érzem, mégsem olyan érdekes mindaz, ami ott történt. Mit csinál az ember a Balatonnál? Hát várakat látogat (a mi esetünkben ez Nagyvázsony és Szigliget volt), fürdik a tóban (ami nekem nagyon hideg volt, de azért bátor voltam és megmártóztam a 21 fokos vízben), ül esténként a teraszon egy pohár borral a kezében és nézi a hold által festett ezüsthidat, tollasozik, napozik, grillezik és pihen! (Olvass tovább!)

Ha nem is ilyen sorrendben, de mi is ezeket a dolgokat csináltuk. És kiruccantunk Tihanyba. Tavaly tavasszal, ha jól emlékszem, voltam ott, de nyáron már nagyon régen jártam arra. Eltekintve a rettentő hőségtől, jólesett egy picit sétálni és elrévedni a türkiz Balaton hullámain. És persze a lilás-kékesen vibráló levendulákon. Merthogy minden egy merő levendula volt! Azt már régóta tudtam Tihanyról, hogy Magyarországon itt növekszik a legtöbb levendula, mert hasonlóan a franciai Provance-hoz, olyan a klíma, ami kedvező ennek a növénynek. Azt viszont még sosem láttam, hogy ez milyen. Már a bekötő út mellett a kocsiból kiszúrtam egy óriási területet, ahol semmi mást nem lehetett látni, mint az addigra már lilába borult levendula bokrokat. Beérve Tihanyba, az utcák mentén milliónyi levendula dobta fel a hangulatom, nem beszélve a kertekbe ültetett bozótokról! Alapvetően nem tartozott a kedvenc növényeim közé a levendula, mert mindig úgy éreztem, hogy picit öreges az illata – talán a sok szekrénybe tett, molyraiasztóként használt zsákocska maradt meg ilyenformán az emlékezetemben. Mostanra azonban kijelenthetem, hogy kezdem megkedvelni ezt a növényt!

De hogyan is jött Magyarországra a levendula? Nos íme, a történet:

1920-as évek közepén Bittera Gyula –korának neves gyógynövényszakértője- telepítette Magyarországon az első levendula ültetvényt, egyenesen Franciaországból hozott szaporítóanyaggal. Addig az országban csak a középkori kolostorkertekből volt ismert a levendula. Ez volt az első ipari célú nagy levendulaültetvény telepítés. A tihanyi apátságtól bérelt egy területet, ezen próbálkozott meg francia mintára a levendulatermesztéssel. Sikerét bizonyítja, hogy a Tihanyban aratott levendula illóolaj tartalma magasabb volt, mint a franciáé. Ez Tihany speciális, félsziget-jellegének köszönhető, mert a mérések szerint ez az egyik leggazdagabb hely Magyarországon a napsütéses órák számát tekintve, míg a csapadékmennyiségéről pont az ellenkezője mondható el. Ez a fél-mediterrán éghajlat, a déli fekvés és a vulkáni alapkőzet kiváló körülményeket nyújt a levendulának. Így vált a Tihanyban telepített levendula világhírűvé, mivel minőségét tekintve még a Franciaországban termesztett levendulánál is jobb lett. Hogy ez mekkora szó volt abban az időben, onnan is látszik, hogy a tihanyi levendula még a tőzsdén is jegyezve volt. Bittera Gyula a sikereken felbuzdulva mintegy 100 hektárra növelte a telepített levendula nagyságát. A második világháború előtt keserűmandulát ültettek a levendulasorok közé, ezekből egypár öreg fa még ma is látható az öreglevendulásban. A 60-es évektől aztán a kommunizmus alatt –ahogy az egész ország-, úgy a világhírű tihanyi levendulás is pusztulásnak indult. Nagy részét beszántották és szőlőt telepítettek helyére, a megmaradt 20 hektár pedig művelés hiányában elvadult. 1986-tól kezdődött a régi levendulás felébresztése, 1995-től pedig már új területeken is levendula telepítésbe kezdtek. Jelenleg több helyen is található a félszigeten telepített levendulás, ezek közül legnagyobb és legszebb a Külső-tóval szembeni 7 hektáros levendulás, ami nyáron lilában pompázva fogadja az autóút mellett a Tihanyba érkezőket.

Igen, igen, ezt láttam én is! No meg azt az üzletet, amit tíz perc után is alig voltam képes elhagyni! Ahogy beér az ember Tihanyba, van egy pici üzlet, egy Kézműves ajándékbolt, ahol mindent (na jó, majdnem mindent) meg lehet venni, ami kapcsolatos a levendulával! Kis zsákocskákat levendulával töltve illatosítónak (és molyirtónak a nagymamák után szabadon), különböző állatfigurákat, amik szintén meg vannak töltve az illatos virágokkal, kerámiák, textilek, és még ki tudja, mi minden! Itt szereztem be azt az elültetni való kis palántát 300 Ft-ért, ami hamarosan az én imádott erkélyemet fogja díszíteni (reményeim szerint)!

Egy kis ízelítő a boltból.

Kommentelj!

