Do you speak English?

Az utóbbi időben elég sokszor tettem/tettük fel ezt a kérdést Daviddal, és… No, erről majd később!

Manapság már szinte úgy születnek a gyerekek, hogy valamilyen nyelvet – általában ez az angol – muszáj megtanulniuk, és sokszor már az oviban (!!) is elkezdik a nyelvtanítást. Nem véletlen, hogy a 90-es évektől alapkövetelmény az angol (vagy ritkábban a német) nyelv legalább középfokú ismerete. Ezt később egyre komolyabban vették, hiszen a határok folyamatos megnyitásával egyre több lehetőség nyílt akár külföldi tanulmányok végzésére, vagy akár utazáshoz. Ráadásul egyre több külföldi cég is megjelent az országban, az ott dolgozóknak pedig nincs más választásuk, legalább egy idegen nyelven tudniuk kell. És hogy a kronológiát megtartsam, ma már ott tartunk, hogy egy nyelv nem elég, az angol mellett (ami most már nem középfokon, inkább tárgyalási szinten minimum követelmény) még legalább egy európai nyelv ismerete szükséges.

Amikor David Magyarországra költözött, sok nehézségen mentünk keresztül. Bár tanult már magyarul, élesben nem nagyon volt elegendő az a tudás, amit a nyelvkönyvekből összeszedett, így maradtam én, mint segítség. Sokat küzdöttünk ezzel, hiszen – bár szívesen segítek, amikor csak tudok – nekem is nehézséget jelentett, hogy a saját ügyeimen kívül még az övéit is intézzem. Ezt látva ő is úgy gondolta, hogy talán nem ez a legjobb megoldás, és bátorságot gyűjtött: elhatározta, hogy megpróbálja megoldani a problémáit egyedül. Ha nem megy magyarul (azóta amúgy nagyon sokat fejlődött, le a kalappal!), akkor angolul, hiszen a modern korban ez már alap…

Legalábbis én is és ő is így gondolta. Egészen addig, amíg nem ment tönkre a májusban vásárolt telefonja. Mivel a témobilnál vett készülék az én nevemen van, evidens volt, hogy elkísérem a tépontba. Az új szabályaink értelmében azonban hagytam, hadd intézze a dolgot, én csak akkor gondoltam beavatkozni, amikor a személyemre van szükség (igazolvány, etc). Azt azért hozzáteszem, bár nem tartozik szorosan a témához, hogy az említett szolgáltató nem tudta megoldani elsőre a problémát, még az ötödik kísérlet után is rossz volt a telefon, és azóta is az (de csak mert nem mentünk vissza hatodjára). A beszélgetések általában e mágikus mondattal kezdődtek:

Do you speak English?

És ötből öt esetben a válasz: nem!

Néztem ezeket a fiatalokat, akik minden bizonnyal az utánam következő években érettségiztek és (jó esetben) szerezték meg a diplomájukat (nekünk egy nyelvvizsga már kötelező volt, az utánunk következő években már kettő), és egyszerűen nem hittem el, hogy nemet mondtak! Át is futott az agyamon, hogy ez nem lehet igaz, hát hogy vették fel őket a “világcéghez”??? Egy ilyen munkahelyen minimum egy nyelvet kell(ene) tudni, és biztos vagyok benne, hogy nem csak azért, hogy legyen mit beírni az önéletrajzba, hanem azért is, hogy ha netán véletlenül, valamilyen kifürkészhetetlen oknál fogva egy külföldi telefont szeretne vásárolni, javítani (stb), tudjanak nekik legalább annyit mondani: Can I help you? Kicsit tétlen vagyok, mert bár én szerencsésnek mondhatom magam, hiszen van alkalmam napi szinten gyakorolni az angolt, nem hiszem el, hogy ezek a fiatalok nem mernek megszólalni! Mert más értelmes magyarázatot nem tudok! Persze, persze, hol és kivel gyakoroljanak, és hát magamról is tudom, hogy nehéz megszólalni. De meg kell szólalni!!! Lehet, hogy úgy érzem majd, hülyét csináltam magamból (ami nem igaz), de szerintem az csinál magából nagyobb hülyét, aki csak zárt szájjal csóválja a fejét, és riadt arccal kér segítséget a mellette ülőtől (aki állítólag szintén nem beszél angolul), mintha pisztollyal rontottam volna rá. És mi a vége? Hogy közbelépek, mert a végén még én égek David előtt…

Ha tetszett a bejegyzés lájkolj, kommentelj, oszd meg másokkal és persze gyere vissza máskor is!

Kommentelj!

